Sökmotoroptimering eller SEO är något som fler och fler känner igen nu för tiden. Man skulle kunna säga att det är ett arbetssätt för att nå bättre positioner i sökmotorernas resultat. Det handlar alltså om att synas när folk söker på exempelvis google efter sökfraser som är relevanta för ditt företag. På så sätt kan man helt gratis driva mer trafik till sin hemsida. Det enda man egentligen betalar för är sin tid.
Vad är sökmotoroptimering?
Precis som vi nämnde ovan så är SEO ett arbetssätt för att få högre ranking på google och andra sökmotorer. Men hur fungerar det då? Det är ett ganska komplext arbete som hela tiden förändras och utvecklas. Man måste därför vara påläst och helst ha en hel del kunskap och erfarenhet för att lyckas bra. Google uppdaterar hela tiden sina algoritmer för att ge sina besökare så bra resultat som möjligt. Därför är det viktigt att dom som arbetar med (sökmotoroptimering) också hänger med i svängarna.
Man skulle kunna dela upp sökmotoroptimering (eller SEO) i tre delar. On page, off page och teknisk optimering. Lyckas man med alla dessa tre delar så har man en bra chans att synas högt upp på sökningarna man vill synas på. On page handlar om optimeringar som man gör i sidans innehåll, som texter, bilder, rubriker osv. Man vill att dessa ska vara optimerade efter de sökord som är viktiga för ens verksamhet.
Off page handlar om att få länkar till sin sida. Genom att andra sidor länkar till din sida blir den starkare och mer konkurrenskraftig. Google märker att andra sidor tycker din sida är relevant och bedömer då att den ska synas mer. Det gäller dock att veta vilka länkar som är bra och vilka som är dåliga. En länk från en sida som klassas som spam eller olämpligt innehåll kan göra mer skada än nytta.
Teknisk optimering handlar om att göra sidan så tilltalande som möjligt sett till tekniska aspekter. Google vill servera sina besökare resultat med snabb laddtid som fungerar bra och kan användas på ett tillfredsställande sätt. En långsam sida eller en sida som är svår att använda på mobila enheter kan därför straffas med sämre ranking. Medan snabba sidor som är responsiva kommer belönas med högre ranking.
Varför är det viktigt?
Att arbeta med SEO är en viktig grundpelare i att driva trafik till sin hemsida. Idag googlar de allra flesta när de undrar något, ska köpa något eller anlita någon. Det är helt enkelt där man hittar sin information. Om du vill vara konkurrenskraftig och snappa upp de som söker på sökord relaterade till din verksamhet måste du aktivt jobba med att det ska bli så. Det finns alltså mycket kunder att hitta med hjälp av sökmotoroptimering.
Allt eftersom det blir vanligare att jobba med SEO, desto högre blir också konkurrensen. Det betyder att om du inte börjar jobba med din sida för att nå högre ranking kommer du att puttas ner av konkurrenter som springer om dig. Det betyder alltså att sökmotoroptimering är avgörande för att kunna konkurrera med andra i din bransch.
Att jobba med SEO kan också ses om varumärkesbyggande. Genom att du syns ofta och mycket i sökresultaten kommer kunder efter ett tag komma ihåg din verksamhet vid ett senare tillfälle. Då kanske de googlar igen och klickar sig rakt in på din sida.
Vad ska jag tänka innan jag börjar mitt SEO-arbete?
Innan man börjar med SEO måste man tänka till. Det är viktigt att saker och ting blir rätt från början för att man inte ska sätta sig i själv i en dålig sits inför framtiden. Jobbar man på fel sätt så kan man bli straffad och då kan det vara ännu svårare att nå bättre ranking i framtiden.
Man bör därför tänka till. Ska jag jobba med detta på egen hand? Då är det dags att sätta igång och göra research. Att läsa på om allt som kan vara nödvändigt att veta innan man börjar. Det finns mycket bloggar där man kan läsa om bra tips, nya uppdateringar eller olika tekniker. Man kan också söka sig till olika forum där man kan ta del av andra människors kunskaper. På så sätt kan man samla på sig mycket bra information som kan vara bra att ta med sig inför sitt eget arbete. Man kan också ställa frågor i dessa forum under arbetets gång.
Ett annat alternativ är att anlita någon annan som gör jobbet åt dig. Då slipper man tänka på det själv och det kan kännas tryggt att lämna över arbetet till ett proffs. Man kan antingen anlita en byrå eller en frilansare för arbetet. Då är det viktigt att man ser till att den eller dom man anlitar är seriösa. Man vill inte råka slänga sina pengar i sjön bara för att man anlitar fel person. Det man ska tänka på är att SEO är ett mycket långsiktigt arbete. Man kan inte anlita någon och sedan förvänta sig resultat efter några veckor. Det kan ta månader eller till och med år att nå riktiga toppositioner. Så vänta inte, börja jobba med SEO idag!